Ziektekosten melden

Ziekenhuisopname of andere medische behandeling

  • Moet je in het ziekenhuis worden opgenomen of naar een medisch specialist? Bel dan direct met:
    • De hulpcentrale (+31 (0)70 353 21 35) bij verblijf in Nederland of de rest van de wereld.
  • Voor overige medische behandelingen kun je zelf een arts of ziekenhuis kiezen.
  • Heb je een verzekeringspas ontvangen. Toon dan je verzekeringspas als je wordt opgenomen in het ziekenhuis of naar een medisch specialist gaat. In de meeste gevallen kunnen wij de kosten dan direct afrekenen met je zorgverlener.
  • Heb je de kosten zelf betaald? Dan kun je de kosten bij ons declareren via Mijn OOM. Wij maken geen gebruik meer van het papieren declaratieformulier en ontvangen je declaraties graag digitaal.
  • Heb je borg betaald aan je zorgverlener of sta je borg met je creditcard? Geef dit dan direct door aan de hulpcentrale.

Zwangerschap en bevalling

Het hangt af van je verzekering en dekking welke kosten voor zwangerschap en bevalling je vergoed krijgt. Meer informatie vind je in de polisvoorwaarden.

Als je complicaties hebt tijdens je zwangerschap of moet bevallen, dan geldt het volgende:

  • Bel direct met de hulpcentrale (+31 (0)70 353 21 35). 
  • De hulpcentrale begeleidt het medisch traject. Als de kosten zijn gedekt, dan zorgen zij ook voor betaling. Je betaalt alleen je eigen risico.
  • Heb je kraamzorg nodig? Dan betaal je de kosten eerst zelf. Je kunt de kosten daarna bij ons declareren via Mijn OOM. Wij maken geen gebruik meer van het papieren declaratieformulier en ontvangen je declaraties graag digitaal.

Waar je verder op moet letten

  • Zorg dat je je polisnummer bij de hand hebt als je met de hulpcentrale belt; je polisnummer vind je in Mijn OOM of staat op je verzekeringspas.
  • Als de kosten zijn gedekt, dan vergoeden wij het bedrag dat overblijft na aftrek van je eigen risico.
  • Zijn de kosten het gevolg van een ongeval waarbij een andere partij is betrokken? Vul dan ook het Meldingsformulier Ongeval (pdf).
  • Is er iets niet goed gegaan? En heeft je een klacht? Lees dan onze klachtenregeling.