Een droom op 4 wielen: Het creatieve proces bij The Landrovers
In het hart van Amsterdam bevindt zich een werkplaats waar dromen werkelijkheid worden. The Landrovers staat bekend om zijn unieke, geheel op maat gemaakte perfecte voertuigen die over de hele wereld worden gereden. Maar wat maakt deze auto's zo bijzonder? En hoe komt het creatieve proces bij The Landrovers tot stand? "We bouwen niet zomaar auto's, we creëren ervaringen", legt Peter, mede-oprichter van The Landrovers, uit. "Elke Landrover die onze werkplaats verlaat, vertelt een verhaal. Een verhaal van avontuur, vrijheid en de kracht van maatwerk."
Om de klant heen gebouwd
Bij The Landrovers draait alles om het creëren van unieke en gepersonaliseerde voertuigen die perfect passen bij de wensen van de klant. "Wat onze auto's uniek maakt, is dat we ze volledig om de klant heen bouwen", legt Peter uit. "Van de kleur van de lak tot aan de keuze van materialen, elk detail wordt zorgvuldig gekozen om een echt unieke rijervaring te creëren."
Hunten naar goudklompjes
“Het begint allemaal met een donorauto, onze goudklompjes, vertelt Peter. Zo scoorden we laatst nog 42 donorauto's uit Gambia. Gevonden door onze donor hunters, die in Afrika op pad gaan voor de echte parels. De donor geeft ons de identiteit van de auto. De identiteit zit ingeslagen in het chassis, de ruggenwervel van de auto. Het chassis hergebruiken we en de rest bouwen we er helemaal nieuw en ‘customized’ omheen. De donorauto's zijn écht onze ruwe diamanten.“
Een kunstwerk op wielen
"We zien elke auto als een blanco canvas waarop we onze creativiteit kunnen loslaten", zegt Daniel, mede-oprichter van The Landrovers. "Het is onze missie om die auto te transformeren tot een waar kunstwerk op wielen." Maar hoe gaat dat in zijn werk? “Het begint allemaal met een goed gesprek met de klant. We luisteren naar hun wensen, hun dromen en hun visie voor dé ideale auto", legt Daniel uit. "Vervolgens gaan we aan de slag om die visie werkelijkheid te maken." Het creatieve proces bij The Landrovers is een combinatie van vakmanschap, innovatie en passie voor het vak. "We hebben een team van getalenteerde ontwerpers, ingenieurs en ambachtslieden die samenwerken om elk project tot leven te brengen", zegt Daniel trots. "Het is een intensief proces, maar het resultaat is altijd méér dan verbluffend."
Een auto met een “soul”
“Op het chassis staat in eerste instantie de naam van de koper, maar gaandeweg veranderen we die naar een passende naam voor de auto, zo krijgt de auto een echte identiteit voor de koper. En zo komt de “soul” er ook in”, zegt Peter. “In het begin is dat een beetje onwennig om de auto ineens zo te noemen. Zo hebben we afgelopen jaren Shrek, The Grand, Green Lotus, Bigfoot Red Oak, Mr. Blue en Bullit gebouwd. Wij weten 5 jaar na dato nog precies om welke het gaat als je de naam van een auto noemt. Je hebt dan ook gelijk de herinnering erbij waar je met die auto was en waar hij heen gegaan is”.
Alleen het állerbeste
Een belangrijk onderdeel van het creatieve proces is het gebruik van hoogwaardige materialen en technieken. "We streven altijd naar de hoogste kwaliteit in alles wat we doen", zegt Daniel. "Of het nu gaat om het lassen van het frame of het bekleden van de stoelen, we gebruiken alleen de beste materialen en technieken om ervoor te zorgen dat onze auto's niet alleen mooi zijn, maar ook duurzaam en betrouwbaar."
Maar het creatieve proces bij The Landrovers gaat verder dan alleen vakmanschap en technische expertise. Het draait ook om het vertellen van verhalen en het creëren van emoties. "Elke auto die we bouwen heeft zijn eigen unieke verhaal", zegt Peter. "Of het nu gaat om een auto die is geïnspireerd op de natuur of een voertuig dat is ontworpen voor avontuurlijke reizen, elke auto heeft zijn eigen persoonlijkheid en charme."
Testen met de eerste elektrische Defenders
Frank, sinds 2018 mede-eigenaar van The Landrovers, richt zich voornamelijk op de ontwikkeling en productie van het elektrische platform. De Panterra, zoals de elektrische Defender van The Landrovers is genaamd, is een imponerende auto. De grote wielen met de grasgroen gelakte elektromotoren springen meteen in het oog. Hiervan zijn er inmiddels zo'n 8 van opgeleverd.
Een symbool van vrijheid
Het is deze nadruk op creativiteit, kwaliteit en individualiteit die The Landrovers onderscheidt van andere autofabrikanten. "We geloven dat een auto meer is dan alleen een vervoermiddel", zegt Daniel. "Het is een symbool van vrijheid, avontuur en zelfexpressie. En dat is precies wat we proberen te bereiken met elk voertuig dat onze werkplaats verlaat." Onze auto's kosten gemiddeld tussen de 3,5 en 4 ton, met uitschieters naar een half miljoen. Maar de vraag groeit nog steeds en de wensen worden soms ook steeds gekker.
Dit blog is een onderdeel van een blog serie. Lees hieronder blog 1 (The Landrovers: Van geplande droomreis naar succesvolle business) en blog 3 (Verantwoordelijkheid met impact: Zorg voor je business én personeel).