Betalingsprotocol OOM Verzekeringen

Het kan gebeuren dat je tijdelijk niet de mogelijkheid hebt om je premie te voldoen. Of dat er een keer onvoldoende saldo op je rekening staat, waardoor de incasso mislukt. Heb je moeite om je premie op tijd te betalen? Neem dan contact met ons op. We kijken graag samen met jou naar een oplossing, zoals een betalingsregeling.

Betalingsherinneringen

Je wilt natuurlijk dat je goed verzekerd bent, wij ook. Daarom is het belangrijk dat je de premie van je verzekering op tijd betaalt. Als je de premie van je verzekering niet op tijd betaalt, kan dat gevolgen hebben voor de dekking van je verzekering. Hieronder lees je meer over deze gevolgen. 

Niet betalen van de aanvangspremie
Bij het ingaan van je verzekering ontvang je van ons de eerste factuur. Je hebt dan 30 dagen de tijd om deze te betalen. Betaal je binnen 30 dagen, dan start jouw verzekering vanaf de datum die je hebt aangevraagd. Betaal je de aanvangspremie (de eerste premie bij het afsluiten van je verzekering) niet op tijd, dan sturen wij een herinnering en één laatste aanmaning. Betaal je de premie na de aanmaning niet, dan vervalt je verzekering vanaf de ingangsdatum  Je bent dan niet verzekerd voor eventuele schade die je in die periode hebt opgelopen of nog oploopt.

Niet betalen van de vervolgpremies
Bij het niet betalen van vervolgpremies (maand-, kwartaal- of jaarpremie) krijg je eerst een herinnering voor de betaling. Betaal de premie binnen 15 dagen na ontvangst van de betalingsherinnering, dan zijn er geen verdere gevolgen voor de dekking van je verzekering.

Heb je na deze periode de premie nog niet betaald, dan ontvang je van ons een aanmaning. Betaal deze zo snel mogelijk, maar uiterlijk binnen 15 dagen na ontvangst van de herinnering. Zo voorkom je gevolgen voor de dekking van je verzekering. Vanaf de tweede aanmaning wordt de dekking van je verzekering tijdelijk stopgezet. Als je in deze periode kosten maakt die normaal onder de verzekering vallen, worden die niet vergoed. Ook niet als je de premie achteraf alsnog betaalt. De dekking van je verzekering gaat weer in vanaf de dag nadat wij de betaling hebben ontvangen. Bij een lange achterstand kunnen we de verzekering opzeggen, maar je blijft de openstaande premie verschuldigd.

Hulp bij betalingsproblemen

We begrijpen dat het soms lastig kan zijn om je premie op tijd te betalen en we willen je hier graag bij helpen. Neem hierover gerust contact met ons op, misschien is een betalingsregeling mogelijk. Zit je in de schuldhulpverlening bij een Nederlandse gemeente? Laat het ons weten, zodat we samen kunnen kijken naar een passende oplossingen.

Incasso door een incassobureau

Na drie aanmaningen schakelen we een incassobureau in om de openstaande premie te innen. Dit is natuurlijk iets wat we liever voorkomen, want het brengt extra kosten met zich mee die voor jouw rekening zijn. Deze kosten zijn minimaal € 40,-. Neem daarom contact met ons op als je problemen hebt met het betalen van je premie. Zo kan je deze extra kosten voorkomen.

Interne melding

Het kan het zijn dat we van een betalingsachterstand een interne melding maken. Deze melding helpt ons om goed zicht te houden op je betalingsgeschiedenis maar kan ook invloed hebben op je mogelijkheden om in de toekomst een nieuwe verzekering bij ons af te sluiten. Het kan ook gevolgen hebben voor de afhandeling van schadeclaims.

Heb je vragen over betalingen? Neem gerust contact met ons op.